Tuesday, May 4, 2010

LANANG 3: ....TERTELAN ANAK KUNCI





Minggu-minggu pertama sebagai penjaga kepada ratusan remaja belasan tahun di SAKTI, aku agak gelisah. Kadang-kadang aku menjadi takut. Walaupun memiliki sedikit pengalaman semasa bertugas sebagai ketua warden di SMKA awal 90-an, kebimbangan aku tetap bersarang dalam hati. Maklumlah, zaman persekolahan 10 atau 11 tahun dulu tak sama dengan sekarang. Jauh sekali kalau nak disamakan dengan zaman aku bersekolah di SDPB dulu. Segalanya telah berubah. Kalau dulu bayaran makan di asrama RM 4.80, kini RM12.00 sehari. Malah ada yang mencecah RM13.00 dan RM14.00. Nilai itu sama dengan duit poket aku sebulan semasa tinggal di asrama pusat SDPB. Itu baru bab makan!!!. Kalau dulu anak-anak hanya bergantung kepada telefon awam, kini telefon bimbit sudah menjadi barang mainan walaupun diharamkan dibawa ke asrama!!. Aku perlu berubah. Berubah dari segi cara atau pendekatan dalam mengurus akan-anak SAKTI. Kata orang, seiring bertukar jalan, sekandang tidak sebau, seia bertukar sebut. Kata bijak pandai pula, didiklah anakmu mengikut zamannya. Aku kena akur. Lagi pun jiwaku sendiri dah berubah. Berubah mengikut umur yang makin lanjut. Anak-anak aku pun dah sama baya dengan remaja yang aku dan rakan-rakan warden jaga.

Justeru, aku sentiasa berhati-hati dalam membuat keputusan terutama yang melibatkan anak-anak SAKTI, umpama menarik rambut di dalam tepung supaya tidaklah kerana marahkan telaga yang kering, timba dipecahkan!!!. Dalam pada aku berhati-hati dan berdoa supaya tiada apa yang menganggu ketenteraman anak-anakku di asrama pada mingu pertama aku bertugas sebagai HEM, pada satu malam aku dikejutkan dengan panggilan telefon daripada warden bertugas, "Tuan Haji, ada pelajar yang perlu dibawa ke hospital!".
"Kenapa?", tanyaku dengan pantas.
"Tertelan anak kunci!!"

No comments:

Post a Comment