Monday, May 3, 2010

LANANG 2: Kisah di Sebalik Tirai


Tiga tahun lalu semasa mula-mula menerima tugas sebagai HEM SAKTI aku sebenarnya agak gementar. Ramai yang bercerita bahawa tugas ini sukar. Malah ada yang kata aku boleh jadi 'gila'. Gila kerana kerenah anak-anak remaja yang seramai 700 orang. Ditambah pula dengan kerenah ibu dan bapa yang berlainan latarbelakang. Semuanya perlu mendapat layanan. Tidak boleh lebih dan tidak boleh kurang. Nak kena sama rata. Sebab itu, apabila Hj Ayob berkunjung ke rumah pada malam itu membawa cerita yang aku kena jadi HEM ganti Hjh Halidah, fikiran aku berserabut. Aku tak dapat bagi jawapan. Tambahan pula ,fokus aku pada masa itu ialah membuat persiapan untuk ke Tanah Suci. Aku minta izin untuk ambil masa buat keputusan. Paling cepat sekembalinya dari mengerjakan haji aku dah ada jawapannya. Kalau aku setuju, maka banyak perkara yang terpaksa aku korbankan. Paling sukar untuk aku terima ialah keluar dari rumah aku di Jalan Mulia seterusnya tinggal di kuartes yang disediakan di SAKTI. Walaupun cantiknya tak seberapa, namun itulah teratak lima bilik yang menjadi pelindung aku, isteri dan anak-anak berbelas tahun lamanya. Ibarat tikar emas bantal suasa, manakan sama dengan berbantalkan lengan. Lagipun, hanya sepelaung jaraknya dari sekolah.
Akhirnya, dengan sokongan dari isteri dan rakan-rakan dan sedikit rungutan daripada anak-anak, aku terima tawaran untuk jadi Hem SAKTI yang ke-5. Nak cari pengalaman dan CABARAN BARU!!!!

No comments:

Post a Comment